Tuesday 1 November 2016

Bangunan dan Tempat Yang Sesuai Dipasang Panel Solar (Buildings and Places Suitable for Solar Panels Installation)

Assalamualaikum semua. Hari ni saya senaraikan bangunan-bangunan dan tempat-tempat yang sesuai untuk dipasang panel solar. Banyak tempat sebenarnya.

1. Rumah (House). Anda boleh pasang solar panel untuk potong perbelanjaan elektrik dan anda juga boleh jual balik elektrik yang anda hasilkan menggunakan tenaga solar.
2. Bangunan pejabat (Office building). Anda boleh pasang lebih banyak solar berbanding gambar bangunan pejabat dekat bawah ni.
3. Pusat Beli belah (Malls). Tak mengejutkan bila pusat beli belah makin bersemangat nak menggunakan panel solar. Mana taknya, mereka menggunakan elektrik untuk aircond dan lampu sepanjang tahun.
4.Hospital. Hospital juga memerlukan panel solar. Sebab apa? Cuba bayangkan kalau tiba-tiba bekalan elektrik tiada. Memang ada generator untuk back up tapi kalau ada tenaga solar kan lebih baik. Matahari boleh menyumbang tenaga elektrik.
5. Kilang (factory). Kebanyakan pengguna tenaga solar adalah kilang. Sebab apa? Mereka menggunakan tenaga elektrik untuk mesin-mesin mereka 24 jam.


6. Gudang (warehouse). Selain menyimpan barang, gudang juga boleh mengambil kesempatan untuk menjana tenaga elektrik untuk dijual. Bumbung mereka panjang-panjang, Sangat sesuai untuk panel solar.
7. Lapangan Terbang (Airports). Airport pon boleh pasang solar. 

1 comment:

  1. The Solar Power is considered as the new energy for us and it is green power for the environment. We should encourage more people using it in the life.

    ReplyDelete